• Ring oss: 51 80 09 00
  • post@arena-treningssenter.no
Arena UNG

Hva sier ekspertene?

Forskning viser at det ikke er skadelig å trene styrke for barn og unge hvis man har god teknikk og ikke bruker for tunge vekter. Under ser du eksempler på hva forskning på dette området viser og hva internasjonale eksperter mener.

Når Shokk åpnet i 2007 var flere norske fagpersoner kritiske, og mente at styrketrening for barn kunne være farlig og skadelig. Vi på Arena mener at det aller farligste for unge mennesker er å ikke drive noe fysisk aktivitet, og vi støttet oss på uttalelsene fra flere amerikanske helse- og treningsfaglige organisasjoner:

  • American Academy of Pediatricians utga i 2001 en rapport der de konkluderte med at styrketrening for barn og ungdom ikke skader skjelettet eller hemmer veksten – slike skader er sjeldne og kan unngås med korrekt teknikk. Konklusjonen deres etter å ha evaluert forskningen på dette området er at barn og unge kan trene styrke, men bør unngå bodybuilding og deltakelse i styrke-og kraftidretter (vektløfting og styrkeløft) frem til skjelettet er utvokst. De anbefalte også at styrketrening kombineres med kondisjonstrening. Klikk her for  lese hele denne artikkelen.
  • National Strength and Conditioning Association konkluderer i sine retningslinjer med at et veldesignet styrkeprogram er trygt for barn.
  • Også den anerkjente Mayo-klinikken i USA anbefaler styrketrening for barn og ungdom, men ikke bodybuilding, styrkeløft eller vektløfting. Deres  holdning er at styrketrening er trygt, såfremt man bruker lette vekter og fokuserer på god teknikk.
  • American College of Sports Medicine skriver i en pressemelding datert 12.04.06 at det er en myte at barn tar skade av styrketrening- all forskning de siste 30 årene tyder på det motsatte. De anbefaler denne type trening såfremt den er tilrettelagt for barn og deltakerne synes at styrketrening er morsomt og givende.

I 2010 ble boken «Styrketrening i teori og praksis» gitt ut. Boken er skrevet av norske styrketreningseksperter, og har et eget kapittel om styrketrening for barn og unge. Her står det blant annet følgende:

  • Det er lite dokumentasjon på at tung styrke påvirker vekst negativt
  • Styrketrening for barn stimulerer til økt mineraltetthet – dette kan gi bedre beinhelse senere i livet.
  • Skader i forbindelse med styrketrening er først og fremst relatert til dårlig løfteteknikk, manglende veiledning, trening uten tilsyn
  • Det er mindre risiko for skader under styrketrening enn under fri lek eller ballspill
  • Styrketrening kan forebygge skader
  • Styrketrening for barn og unge  gir bedre prestasjon i idrett
  • Styrketrening med apparater er en aktivitet der overvektige kan hevde seg godt sammenliknet med normalvektige.
  • Styrketrening påvirker kroppsbilde, selvtillit og selvsikkerhet positivt
Vi gjør oppmerksom på følgende:
  • På Shokk trener man ikke bare styrke - vi har også kondisjonsapparater og gruppetimer. Medlemmene oppfordres til å trene variert.
  • Alle som under 15 må gå på kurs og lære riktig teknikk før de får lov å trene på egenhånd.
  • Alle i aldersgruppen 10-15 år får treningsprogram utarbeidet av fysioterapeut.
  • På Shokk (Klepp) er det alltid ansatte til stede som hjelper medlemmene å trene riktig.
  • Siden åpningen i 2007 har vi ikke registrert noen skader hos våre medlemmer, verken akutte idrettsskader eller belastningsskader.

Mari Nustad Mauland (BSc (hons) Physiotherapy, MSc (Sports Science), faglig leder for individuell trening ved Arena Treningssenter

Har du flere spørsmål kan du  henvende deg til Mari@arena-treningssenter.no


Feil: Vennligst fyll ut alle felter markert med rødt og prøv igjen.

Vil du bli medlem?

Her kan du enkelt bli medlem på ditt Arenasenter

Bli Medlem
© Copyright 2014. Designed & developed by